Kommentar til oppvekst i det digitale nettsamfunnet

Kommentar til: http://arnek.wordpress.com/oppvekst-i-det-digitale-nettsamfunnet/

Kapittel 1.

Syntes dette kanskje ble litt langt om hvordan det var med telefonen før i tiden, ett par underfundige historiske fakta inne i teksten ville kanskje gjort starten mer interessant. Videre er det en veldig fin overgang til hva artikkelen skal handle om, jeg liker spesielt godt hvordan det siste avsnittet godt og veldig presist beskriver hvordan det å få og ha kunnskap har forandret seg siden den gang.

Kapittel 2.

Dette er et veldig bra kapittel som får en til i tenke. Det eneste jeg kan utsette på det er jeg savner litt konkrete tall når det er snakk om f.eks «De fleste framstår som lite kompetente til å kunne gjennomføre de påkrevde endringene i praksis» og «Og de fleste av skolelederne har heller ikke kunnskap om hvordan slike endringsprosesser bør drives fram for at de involverte skal oppnå nødvendig forståelse».

Kapittel 3.

Likte formuleringen «Ikke alt de gjør fortoner seg som like smart, sett fra foreldregenerasjonens perspektiv, så den siden har kanskje ikke endret seg så mye fra den gang disse også var unge.». Den får frem at selv om det er store forandringer så er det fortsatt likheter mellom denne tidens ungdom og tidligere tiders.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen når du beskriver forskjellen på hvordan en digital immigrant og en innfødt vil forholde seg til bruksanvisningen før de prøver å bruke en ny «dings».

Kapittel 4.

Jeg finner det svært oppsiktsvekkende at kun omlag halvparten av lærerene visste hva en wiki var. Det var ikke så overaskende at de færreste lærere bruker chat/MSN, men jeg syntes det er negativt at svært mange av de gir uttrykk for at de ikke er intressert i å kommunisere med elevene på denne måten. Dette er en måte elevene kommuniserer med hverandre, så hvorfor skal ikke læreren være med på det?

Jeg har også utallige minner om lærere som må ha hjelp av elevene til å få videospilleren til å fungere.

Veldig interessant å lese om hvordan immigrantene og de innfødte behandler informasjon på skjermen forskjellig. Jeg kjenner til flere eksempler på digitale immigranter som gir opp å lære seg å bruke data fordi de innfødte som skal lære dem går for fort frem på skjermen.

Kapittel 5.

Dette kapittelet får oss til å forstå at den digitale utviklingen vi har sett de siste tiårene kun er starten og man kan lure på hvordan man skal styre dette, hvis man i det hele tatt vil styre det.

Radiohead virker åpenbart som om de vil gå med strømmen, selv om managerne mente at det å legge ut musikksamlingen på nettet kun var for å øke salget av de fysiske CD’ene http://www.ft.com/cms/s/0a9c779a-7797-11dc-9de8-0000779fd2ac,Authorised=false.html?_i_location

Kapittel 6.

Interessant at du mener at skolen ikke nødvendigvis trenger mer penger, men en holdningsendring. Jeg er ikke på noen måte uenig, men det er bare uvant å høre noen si at det å gi mer penger til skolen ikke vil fikse alle problemer. Det er viktig å kunne la elevene bruke de ressurser de har tilgang og kjennskap til, som f.eks internett. Det som jeg tror er det sentrale spørsmålet, som du selv nevner, er om læreren tør å gjennomføre det. Ved å gjennomføre en slik endring som det er snakk om så vil læreren til en viss grad bli satt på sidelinjen og mister mye av sin makt og innflytelse.

Reklamer

Én kommentar to “Kommentar til oppvekst i det digitale nettsamfunnet”

  1. skrukork Says:

    Dette kvalifiserer som en bloggoppgave eller?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: